söndag 29 juli 2007

Dag 5 3/10: Bax, SAP och mat

Klockan är strax efter midnatt här nu och man börjar ärligt talat känna sig lite seg. Denna dag har varit riktigt givande och allra bäst var det när jag fick se en SAP-buss!!! Hur stort är inte det? Bara det har gjort resan till Indien värd allt besvär.

Idag fick vi en hel del gjort. Vi var och besökte vår speditör Bax på deras kontor här i Bangalore. Det var mer intressant än jag trodde det skulle vara och vi fick väldigt mycket nyttig information och en del saker att jobba med. Bax tog sedan med oss ut på lunch och maten var precis som tidigare hur god som helst. Mest intressant med hela måltiden var en sak man fick efter maten var uppäten. Varken Göran eller Åsa smakade den men jag gjorde. Det var något slags blad som lindats runt nån socker och kryddblandning som faktiskt var rätt god. Smaken var söt och starkt parfymerad men ändå inget överdrivet. Det skulle tydligen vara bra för matsmältningen...

På kvällen sen tog våra kollegor på ABB i Indien ut oss på middag på en kinesisk resturang. Behöver jag ens säga att maten där var fantastiskt god!? För det var den verkligen.

Om vi bortser från det arbetsrelaterade är maten det jag kommer ha som favorit efter denna resa. Vi har ätit gott varje dag sen vi kom hit. Det är dessutom rätt billigt. Det har mest blivit kyckling när vi valt själva kan man konstatera. Dels för man vet hur kyckling smakar samt att man äter mycket sånt här. Men vi har även fått äta mycket annat gott. När vi varit ute och ätit med indier har de fått välja mat och de har då tagit in 7-8 olika sorts rätter i små portioner så man fått prova på massa olika. Det har varit räkor, kyckling, lamm, fisk, spenat, grönsaker, starkt, sött och vi har provat allt som ställts fram! Curry har det varit väldigt lite med vilket jag är lite förvånad över men det kanske bara är vi utanför Indien som fått för oss att det är allt man äter här. Jag är också förvånad över att det är så mycket vitlök i maten. Man lär svettas vitlök hemma. Som sagt, maten har varit suverän hitills. Det kommer kännas rätt trist att behöva äta på Sörjan framöver....

Jag skulle vilja ta tillfället i akt och höja ett varningens finger för Göran Z. Det går banne mig inte att lita på honom i nåt. Eftersom jag och Åsa varit rätt oroliga främst för maten har han oavbrutet drivit med oss om vad man ska och inte ska äta. Så fort det varit dessert har han ropat att jag och Åsa ska ha glass som ju är något man helst ska avstå ifrån. Så fort det frågats hur stark mat vi vill ha har han ropat att jag och Åsa vill ha jättestarkt fastän vi verkligen inte vill. När det frågats om vilka som vill ha mer mat har han pekat på mig och Åsa så vi fått påfyllning fastän vi själva sagt nej. Serveringspersonalen har hört Göran och innan man hunnit reagera har man ett lass till på tallriken som man fått proppa i sig trots att man är proppmätt. Så mitt råd är- lite inte på Göran! :)

Om jag till sist ikväll ska bli lite seriös innan jag går och lägger mig. Jag har fått många av mina fördomar mot indier motbevisade. Då menar jag i första hand indier på ABB. Indier generellt har jag fortfarande en del fördomar mot men de är förre än innan jag kom hit. Jag har ofta tyckt ABB Indien varit ett gäng strulpellar som inte har koll på något alls. Nu efter att ha träffat dem kan man bara konstatera att jag nog inte kunnat ha mer fel. Dels är de otroligt duktiga på SAP R/3. Och de har inte bara några få som kan utan de allra flesta kan väldigt mycket. Sen har de också väldigt bra koll på sk processer så de har jättebra kunskap om alla steg i en kedja. De har logistiskt sett också bra koll och jobbar väldigt nära Bax. Riktigt imponerade har det varit att höra dem berätta och få diskutera med dem. Visst finns det saker som är dåliga med dem också men det är mer generellt hur man gör saker här än att några personer är fel ute. Om vi sen pratar om allmänt bemötande man får på hotellet här och resturanger så är det mycket bra. Servicen är även om det känns jobbigt ibland mycket mycket bra. Alla hälsar på en, de öppnar dörrar, stänger dörrar, passar på en och massa annat man inte är van vid hemma. Dessutom känns det som de menar det också. Det verkar inte vara något som bara är påklistrat.

Imorgon är det som jag nämnt tidigare strejk här. Strejken gäller tydligen inte hela Indien utan "bara" delstaten där vi är. Det har satts upp lappar på hotellet att man inte bör vistas utomhus imorgon ifall det skulle bli våldsamheter. Nu verkar ingen indier vi pratat med tro det men för säkerhets skull kommer vi vara på hotellet imorgon. Förutom en sovmorgon ska vi jobba en del med att sammanfatta så här långt och förbereda inför torsdagens möten på ABB.

Idag är det 3 dagar tills jag får komma hem.
 Posted by Picasa